1998 : oorlog op de weg in Aalst wordt aangeklaagd
Het streeknieuws van 2 september 1998 : Als de overheid wil dat er straks meer met de fiets wordt gereden, dan moet er bij de automobilisten een grote mentaliteitsverandering gebeuren. Verkeersregels worden aan de laars gelapt: fietsers, bromfietsers en voetgangers krijgen de wet van de sterkste gedicteerd. Wie niet weg is, is gezien.
Maar als ik nu even kijk naar de situatie in Aalst, 18 jaar later, valt het mij jammer genoeg op dat de fietser nog steeds datzelfde geknelde gevoel heeft in heel wat straten in Aalst centrum.
Met Aalstontknoopt.be wordt ons volgend toekomst beeld gegeven:
De stad wil de fiets in het straatbeeld herwaarderen en fietsen in de stad aanmoedigen. Vooral voor korte verplaatsingen is stap- en vooral trapverkeer ideaal. Om je een duwtje in de rug te geven investeert de stad in comfortabele en veilige infrastructuur. De hoofdassen binnen de ring worden maximaal ontknoopt, fietsers krijgen er naast gemotoriseerd verkeer een duidelijke plek. Gevaarlijke punten worden systematisch weggewerkt. Er komen extra fietspaden en fietssnelwegen. Speciale aandacht gaat naar de schoolomgeving. Elke school krijgt een veilige en herkenbare straatinrichting waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen.
Aalst wil zo min mogelijk kinderen op de achterbank! Zij zijn de volgende generatie verkeersgebruikers. Hoe sneller ze ontdekken dat de fiets een aangenaam en goed alternatief is voor de achterbank, hoe meer garanties dat Aalst ook in de toekomst ontknoopt blijft.
De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar laat ons hopen dat hier zeker werk van wordt gemaakt.