Aalst, hoe fietsbaar ben je? Een blik op de knelpunten en kansen voor fietsers in 2025
Aalst is een stad met veel potentie voor fietsers. Met de toenemende aandacht voor duurzame mobiliteit en enkele recente verbeteringen in de fietsinfrastructuur, zijn er zeker stappen vooruit gezet. Toch blijft de vraag: hoe fietsbaar is Aalst eigenlijk anno 2025? In dit artikel bespreken we de belangrijkste knelpunten en kijken we naar kansen om fietsen nog aantrekkelijker en veiliger te maken.
- Knelpunten voor fietsers in Aalst
Hoewel er inspanningen worden geleverd om Aalst fietsvriendelijker te maken, zijn er nog steeds pijnpunten die dagelijks voor frustratie en gevaar zorgen:
- Gebrekkige fietsinfrastructuur:
- Veel fietspaden zijn smal, slecht onderhouden of abrupt onderbroken.
- De verbindingen tussen deelgemeenten en het centrum zijn vaak onduidelijk of onveilig.
- Drukke verkeersassen:
- Wegen zoals de Parklaan en de Geraardbergsesteenweg blijven gevaarlijke hotspots voor fietsers.
- Autoverkeer domineert, waardoor fietsers vaak weinig ruimte hebben.
- Kruispunten zonder duidelijke fietsvoorzieningen:
- Veel kruispunten zijn niet ingericht met de actieve weggebruiker in gedachten.
- Voorbeelden hiervan zijn de Parklaan- rotonde de Haring en alle kruispunten aan de ring.
- Onvoldoende veilige fietsparkeerplekken:
- Het gebrek aan degelijke fietsenstallingen zorgt ervoor dat veel fietsers kiezen voor minder veilige plekken om hun fiets achter te laten.
- De kansen voor 2025
Ondanks de uitdagingen biedt 2025 ook veel mogelijkheden om de fietsbaarheid van Aalst te verbeteren. Hier zijn enkele kansen die we graag aangrijpen:
- Investeren in doorlopende fietspaden:
- Het aanleggen van brede, veilige fietspaden die de stad verbinden met omliggende gemeenten kan een groot verschil maken.
- Doorlopende routes zonder onderbrekingen moeten prioriteit krijgen.
- Veilige oversteekplaatsen en kruispunten:
- Met eenvoudige ingrepen, zoals fietsdoorsteken en duidelijke markeringen, kunnen kruispunten een stuk veiliger worden.
- Meer fietsparkeerplaatsen:
- Extra fietsenstallingen, vooral in het centrum en aan stations, maken fietsen aantrekkelijker.
- Beveiligde stallingen bieden extra bescherming tegen diefstal.
- Bewustwording en educatie:
- Campagnes gericht op zowel fietsers als automobilisten kunnen bijdragen aan meer wederzijds respect in het verkeer.
- Samenwerken met scholen en bedrijven om fietsgebruik te stimuleren.
- Hoe kan jij bijdragen?
Als Fietsersbond-Aalst geloven we in de kracht van samenwerking. Heb jij ervaringen met knelpunten of suggesties voor verbeteringen? Laat het ons weten! Met jouw input kunnen we onze stad veiliger en fietsvriendelijker maken.
📩 Stuur je ideeën naar fietsersbond.aalst@gmail.com . Samen bouwen we aan een stad waar fietsen centraal staat!
Conclusie: Aalst heeft nog een weg te gaan om een echte fietsstad te worden, maar met gerichte acties en de betrokkenheid van haar inwoners is 2024 een jaar vol potentie. Blijf fietsen en blijf ons inspireren met jouw inzichten! 🚲