Fietsersbond applaudisseert voor fietsers in de meest onduidelijke fietsstraat van Aalst
Of ver daar buiten?
Deze morgen kon de Fietsersbond op wereldfietsdag voor ongeveer 300 fietsers applaudisseren.
Een leuk initiatief dat ooit in Mechelen begon wordt nu door ongeveer 150 applausteams in België opgevolgd.
Applaus
- voor de fietser die elke dag een excuus vindt om niet de auto te nemen
- voor de fietser die elke dag foutgeparkeerde voertuigen en andere obstakels ontwijkt
- voor de fietser die zijn kinderen niet als excuus misbruikt om de auto te nemen, maar het goede voorbeeld geeft
- voor de fietser die bij een spatje regen zijn goed humeur niet verliest – voor de fietser die zich niet laat intimideren onder dreigend motor- en claxongeluid
‘Wij kozen dit jaar voor een locatie aan de Barbarakapel op de Dendermondse steenweg omdat dit een invalsroute is die door velen wordt gebruikt en een heel onduidelijk deel van de fietszone binnen Aalst is’ volgens de Fietsersbond-Aalst.
De Dendermondse Steenweg is vanaf ongeveer huisnr 180 fietszone waar de fietsers de helft van de breedte langs de rechterzijde mogen gebruiken, gezien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. (artikel 22novies van de wegcode)
Toch zijn er fietspaden aangeduid, en dichter bij het centrum fietssuggestiestroken, waardoor automobilisten zich echt niet aan deze regels houden. Fietsers (waarbij ook veel jonge schoolkinderen) moeten er vaak thv de kapel oversteken. Dit leidt tot gevaarlijke situaties gezien ze door auto’s onrechtmatig worden ingehaald. Vele fietsers nemen ook niet de plaats waar ze recht op hebben gezien ook zij het fietspad dat niet thuishoort in een fietsstraat volgen.
‘Wij vragen als Fietsersbond snelle aanpassing van deze zeer onduidelijke en gevaarlijke situatie. Te beginnen met het aanbrengen van een fietsstraatlogo op het wegdek en het verwijderen van de grondmarkeringen van de fietspaden. De oker lijn die de bewuste fietslijnen binnen Aalst aanduidt geeft hier een zeer onduidelijk beeld. Ook zou er thv huisnr 180 een poorteffect moeten worden aangebracht door wegversmalling met een boom bvb, waardoor bestuurders echt zien dat ze in een zone komen met ander snelheidsregime waar fietsers plaats krijgen en auto’s te gast zijn.’
Er zijn reeds grote stappen genomen om de fietser een plaats te geven en dit kunnen we alleen maar toejuichen.
Maar als Aalst zich wil profileren als een stad waar fietsers welkom zijn moet er dringend werk worden gemaakt van de invalsroutes. Vele (jonge) fietsers komen van buiten het centrum maar moeten dit soort knelpunten oversteken.