“Fietssuggestiestroken zijn niet meer dan een lapmiddel”
ze creëren verwarring, hebben geen wettelijke waarde, je mag er zelfs met de auto op rijden/parkeren, en een fietser moet ze niet gebruiken…
De Redactie 17/10/2016 : Fietssuggestiestroken creëren geen voldoende veilige omgeving voor fietsers. Dat heeft Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) gezegd in “Hautekiet” op Radio 1. “Ze zijn enkel een lapmiddel”, benadrukte hij, “want op plaatsen waar veel auto’s en fietsers passeren, is er eigenlijk nood aan een volwaardig fietspad om een veilige omgeving te creëren”.Wettelijk gezien is een fietssuggestiestrook gewoon deel van de rijbaan. Je mag er dus zelfs op parkeren. “Zo’n strook heeft geen enkele wettelijke waarde”, benadrukt De Dobbeleer. “Het geeft enkel een suggestie van waar je als fietser zou mogen komen.” De Dobbeleer is er dan ook geen voorstander van de stroken te blijven aanleggen. “Ze creëren meestal zelfs meer verwarring onder de fietsers”, zegt hij.
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begrijpt de kritiek. “Die discussie leeft ook onder de fietsers zelf”, verklaart de minister. “Vaak legt men zo’n fietssuggestiestrook aan uit een gebrek aan ruimte voor een volwaardig fietspad. Met de markeringen wil men dan automobilisten toch bewust maken van de aanwezigheid van de fietsers. Anderen vinden echter dat je met de stroken een vals gevoel van veiligheid creëert.”
Volgens De Dobbeleer worstelen de weggebruikers in Vlaanderen echter wel vaker met complexe verkeerssituaties. De fietssuggestiestroken zijn geen uitzondering. “Op veel kruispunten weet je soms niet wat er van je verlangd wordt. Er is echt een probleem van leesbaarheid op onze Vlaamse wegen.”
Minister Weyts wil daarom vooral inzetten op conflictvrije kruispunten, waar elke vervoersmodus apart aan de beurt komt. “Bij nieuwe infrastructuur gaan we volledig uit van dat principe, bij een heraanleg proberen we het in de mate van het mogelijke te implementeren.” Dat lukt in de praktijk jammer genoeg niet altijd, geeft hij toe. “Enerzijds door een gebrek aan ruimte, anderzijds om dat de wachttijden natuurlijk sterk oplopen, als je iedereen één voor één laat bewegen”, verklaart hij. “Dan sta je natuurlijk langer stil.”