KNELPUNT : Colruyt kruispunt N9/R41

Deze week vroegen we aan onze lezers en volgers wat hun ervaringen waren bij het Colruytkruispunt.  Naar aanleiding van de reacties zijn we zelf gaan filmen, om de juistheid van de problemen na te gaan.

enkele reacties:
 Ik geloof dat dit ook voorkomt als je van de N9 komt en rechtdoor de brug over wil, dan krijg je ook plots groen terwijl de auto’s die van de brug komen dit niet meer verwachten.”
Als je van de Albrechtlaan rechtdoor wil fietsen naar de Colruyt kan je zo’n knop indrukken maar die is helemaal stuk (een week geleden alleszins nog). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?”
De fietsers krijgen groen terwijl de voetgangers rood hebben aan hetzelfde zebrapad…voor de auto’s niet zichtbaar. Dus heel gevaarlijke situaties.”

Nu hebben wij zelf wel degelijk twee conflictsituaties ondervonden:
  • Fietsers komende van de N9 richting Erembodegem krijgen groen op het moment dat auto’s op de N9 komende van Aalst hun draaibeweging naar links richting R41 afwerken.  Het wordt zo snel terug rood voor fietsers dat er eigenlijk geen enkel moment overblijft waarop fietsers groen hebben en er geen auto’s meer afdraaien.
  • Fietsers komende van Aalst/spoorwegbrug, die over het kruispunt zijn en dan links willen afslaan richting Albrechtlaan, krijgen wel degelijk gelijktijdig groen met auto’s die van Colruytparking koen en naar rechts willen afdraaien, of auto’s die van Albrechtlaan komen, en naar links afdraaien, richting Erembodegem – Brussel.

Dit wordt vandaag met beeldmateriaal naar AWV door gemaild :

naar aanleiding van onze opmerkingen hebben wij antwoorden gekregen, waarvoor we al dankbaar zijn, al is het niet de volledige oplossing die wij wensen :
Volgens AWV zijn er conflicten die aangepast moeten worden, maar het is en blijft een moeilijk kruispunt.

Bedankt voor de opnames en de extra uitleg. Zo kunnen we sneller naar een oplossing toe werken.

De situaties in het filmpje:

  1. a) Verkeer rechtsaf komende van de R41 Albrechtlaan vs fietsers komende van de R41 Albrechtlaan dat de N9 willen dwarsen.

Deze rechtsafbeweging is zeer zwaar waardoor er nood is aan de voorlooppijl (die eerst groen wordt, daarna vol groen).

Wettelijk gezien is een conflict tussen rechtsafslaande auto’s en overstekende fietsers toegelaten. Dit is op de meeste kruispunt zo, maar op deze hoek is dit zeker geen goede oplossing. Het nadeel is dat de fietsers inderdaad maar kort groen hebben.

Afhankelijk van de situatie (de verkeersregelaar is van het “slimme” type) kan deze groentijd gaan van 7 tot 13s. Dit is vrij kort maar biedt een veilige oplossing.

  1. b) Verkeer linksaf komende van de N9 Gent vs fietsers komende van N9 Brussel die de R41 willen dwarsen.

Dit is een gekend probleem. Er werd inmiddels een knipperlicht bijgeplaatst, maar dit heeft niet altijd het gewenste effect.

De groentijd van de fietser is hier overigens dezelfde, 7 tot 13s.

We zijn nog op zoek naar een betere oplossing.

  1. c) Verkeer komende van R41 Albrechtlaan en Colruyt vs fietsers komende van Colruyt die de N9 willen dwarsen.

Deze fietsoversteek krijgt inderdaad samen groen met het autoverkeer.

Volgens onze observaties is dit een vrij normale situatie die op vele kruispunten voorkomen.

De groentijd van de fietsers kan hier variëren van 8 tot 22s.

Een oplossing voor het conflict b beschouwen we als prioritair om op te lossen, al is dat niet eenvoudig in dit geval.

Het conflict c met de voertuigen rechtsaf is heel moeilijk oplosbaar, met de linksaf kan dit, maar de gevolgen zijn vrij groot voor de capaciteit van het kruispunt.