Nieuwe regels snelle electrische fietsen zorgen voor verwarring
Eerst is al belangrijk dat hier gesproken wordt over de “zoeffiets”, “speedelec”, … of welke naam we nu willen geven aan de snelle elektrische fiets, die tot 45km/u kan rijden. Deze wordt ook vanaf nu mee geklasseerd onder de bromfiets klasse B volgens de wegcode, ook al moet je nog zelf mee trappen om vooruit te geraken, en dus in se fietsen.
Maar door snel, of misschien overhaast, gemaakte regels is er niet nagedacht over de effecten die deze wetgeving zou hebben op onze nu reeds ingewikkelde wegcode.
Klasse B bromfietsen mogen niet op een jaagpad, of een fietssnelweg, mogen niet rechtsaf slaan bij rood op kruispunten waar dit is toegelaten voor fietsers, mogen in fietsstraten geen fietsers voorbij steken, of mogen hier niet met twee naast elkaar rijden. Ook mogen deze niet in voetgangerszones of speelstraten rijden.
Dus vanaf nu telt dit ook voor de snelle elektrische fiets… terwijl deze perfect stapvoets kunnen rijden waar nodig.
“Onze grote schrik is dat ze door de ingewikkelde situatie toch opnieuw de auto gaan nemen.” Ook de Fietsersbond vindt dat de “nieuwe wetgeving het gebruik van snelle elektrische fietsen eerder ontmoedigt dan aanmoedigt.”
Moet er nu op al deze plaatsen een nieuw, extra, verkeersbord komen dat het de snelle elektrische fietsen wel toelaat zich te gedragen als een fiets?
Volledig artikel : Het Nieuwsblad 19/12/2016