**Speerpunt 2. Meer ruimte voor alle soorten fietsen**

**Fietsersbond Aalst pleit voor meer comfortabele fietsinfrastructuur**

In Aalst moeten fietsers nog vaak gebruik maken van fietspaden die niet voldoen aan de basisvereisten van veiligheid en comfort. Wegen zoals de Moorselbaan vormen een groot risico voor fietsers. Ook zijn kruispunten vaak niet geschikt voor langere fietsen, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. De Fietsersbond vraagt om consequent voorrang te geven aan fietsers waar mogelijk en pleit voor heldere en uniforme verkeerssituaties.

Lees meer over de gevaarlijke punten en onze voorstellen voor veilige fietsinfrastructuur. Wat is de originele tekst uit ons Memorandum

Meer ruimte voor de fiets en plaats voor alle soorten fietsen

“Ik wil comfortabele fietsinfrastructuur”

  • Moorselbaan: op sommige stukken snelheid 70 km/u, fietspad = moordstrookje – Een van de vele voorbeelden waar dringend aan de veiligheid van alle actieve weggebruikers moet gewerkt worden.
  • Op verschillende plaatsen merk je dat er (nog) geen rekening gehouden is met langere fietsen, die een grotere draaicirkel hebben. Zie bv. kruispunt Binnenstraat / Moorselbaan. Daar tekende men een suggestiestrook waar je met een langere fiets onmogelijke bochten moet maken zonder voetgangers te raken.
  • Een andere quick-win om fietsers meer rijconfort te bieden én duidelijkheid te scheppen tov andere weggebruikers is ze consequent voorrang te geven daar waar het kan.
    Bv aan verkeerslichten met het bord B22 en B23. Zie https://www.fietsersbond.be/fietsinfrastructuur/rechtsaf-en-rechtdoor-door-rood
    Voorbeeld van zo een locatie in Aalst: Josse ringoirkaai en Sint-Annabrug.
    Wees consequent en geef fietsers niet de ene keer wel voorrang en 50m verder niet. Of maak geen onderscheid in fietsers en andere voertuigen als het op voorrang geven aankomt. Zoals bv. op kruispunt Molenstraat en Werfplein (mooie oversteek met voorrang voor fietsers tov alle voertuigen) en kruispunt Vaartstraat en Dokter André Sierensstraat (fietsers moeten voorrang geven aan bussen, voertuigen die de rijweg gebruiken moeten dat niet doen). Fietsers gaan hierdoor vaak rechtdoor, mee op de rijweg ipv het fietspad te volgen, om geen voorrang te moeten verlenen aan wie van links komt en gelijk behandeld te worden aan bestuurders van andere rijtuigen op de rijweg.
  • Eén van de beste realisaties afgelopen lgeislatuur is het creëeren van extra ruimte voor fietsers op de Wallenring. Tot het plan teruggeschroefd werd en alle geloofwaardigheid en draagvlak verloor. Maak de Vaartstraat én de Zonnestraat zoals de rest van de Wallenring terug enkele richting.
  • Dendermondse steenweg, een fietsstraat met fietspaden? Waar is de voldoende ruimte voor de verschillende soorten fietsen? Waarom creëert de stad hier geen duidelijkheid. Maak een keuze en wees consequent.
  • Sneeuwvrij maken van fietspaden zou een prioriteit moeten zijn.
  • Het verschil tussen de fietslijnen en de fietsstraten is onvoldoende duidelijk. Maak van alle alle fietslijnen fietsstraten en voorzie daar dus ook voorrang.
  • Maak van alle straten waar enkele richting geldt voor autoverkeer en die onvoldoende breed zijn om fietsers in te halen fietsstraten. Voorbeeld: Geraardsbergesetraat, Binnenstraat (kant centrum)