Tunnelvisie op Rechteroever

Opvallend wel dat het de schepen bij het bezoek aan de middenstanders op rechteroever, of een occasionele blik vanop ‘t hoogste verdiep van het nabijgelegen AC, helemaal ontgaan is dat sinds de invoering van het plan heel wat meer actieve weggebruikers het kruispunt aan Molendries  de hele dag door gebruiken om zich te verplaatsen naar de andere kant van de Dender.


Er is nu op die drukste tijdstippen al nipt genoeg ruimte om enkel voetgangers, steppers en fietsers in de 2 richtingen te laten oversteken, laat staan dat je daar ook nog eens auto – of vrachtverkeer zou doorjagen.

Was het niet net een doel van dit plan vracht -en autoverkeer te scheiden van actieve, doch kwetsbare weggebruikers?

We hebben nog geen ontwerp gezien maar we stellen ons ernstig de vraag hoe dit voorstel tot wijziging de verkeersveiligheid ten goede kan komen?

Welke criteria / bronnen zou de schepen gebruikt hebben om tot deze bijsturing(en) te komen?

Hoe komt hij ertoe dat een straat als de Treinstraat, die eerder werd ingericht als fietsstraat aansluitend op Leirekensroute asap ontdaan kan worden van deze functie?

Het lijkt erop alsof de blik van de schepen op rechteroever verengd wordt tot een tunnelvisie, of in dit geval een enge konkervisie. Laat ons hopen dat er nog deskundige ambtenaren bij de stad zijn die de blik van de schepen terug kunnen verruimen en verkeersveiligheid en de leefbaarheid van bewoners op rechteroever die terug in zijn vizier kunnen brengen.